Skyway Mont Blanc – úchvatná scenérie nejvyšších vrcholků Alp

Hlavní stránka » Aktuality » Skyway Mont Blanc – úchvatná scenérie nejvyšších vrcholků Alp

V loňském roce byla dokončena nová visutá lanovka Skyway Mont Blanc, která tvoří ucelený komplex vysokohorské dopravy.

Je důkazem, že sklo nachází uplatnění i v extrémních podmínkách a navíc propojuje požadavky návštěvníků i architektů. Výhled ze střechy Evropy je zážitkem, který vám dlouho vydrží.

Energeticky úsporné vysokohorské stavby
Lanovku Skyway Mont Blanc tvoří tři stanice: Pontal d’Entrèves (ve výšce 1 300 m), Pavillon du Mont Fréty (2 200 m) a Punta Helbronner (3 466 m). Každá z nich představuje rozdílný typ architektury, ale všechny byly navrženy tak, aby bez problému splynuly s horským prostředím. Celý komplex, za jehož návrhem stojí Studio Progetti Cillara Rossi, představuje vrcholnou úroveň technologie a inženýrství a zaměřuje se na minimalizaci dopadů na životní prostředí a spotřeby energie.
Kvůli extrémním vlivům podnebí byly použity vysoce odolné materiály jako titan, pozinkovaná ocel, sklo a dokonce i dřevo. Vše je navrženo tak, aby stavby odolaly sněhu i ledu a zároveň vyhověly potřebám turistů. Celková velikost projektu také vedla k důkladnému dimenzování kapacity zařízení a výběru přepravního systému, aby byla zaručena bezpečnost a plynulost dopravy i možnost přizpůsobit se počtu návštěvníků.
Nejen z hlediska vzhledu, ale také co do úspory energie a tepla lze stavby zařadit mezi nejúžasnější výtvory současného stavebnictví. Použití vysoce výkonných skel, osazení solárními panely a využití tepelných čerpadel snižuje provozní náklady této velkokapacitní lanovky na minimum.
Lanovka v celkové délce 4,3 km překonává výškový rozdíl 2 140 m. Cestu k vrcholové stanici zdolává klimatizovanými kabinami pro 75 až 80 cestujících. Každá kabina se během jízdy otáčí o 360 stupňů, aby si mohl každý vychutnat pohled na okolní skalní masivy. Spodní úsek lanovky dokáže přepravit obousměrně 800 cestujících za hodinu, horní má kapacitu 600 cestujících za hodinu; cesta v prvním úseku trvá jen 4 minuty, na druhém o minutu déle.

Kvalita architektonického návrhu
Hlavním záměrem nebylo vytvořit homogenní projekt, ale vzhledem k velkému rozdílu nadmořské výšky všech tří stanic šlo spíše o vhodné spojení unikátních vlastností jednotlivých segmentů s okolním prostředím souvislé horské scenérie. Proto byly k dosažení technologických požadavků zvoleny v každé stanici odlišné architektonické prvky.
Nástupní stanice Pontal d’Entrèves bezprostředně navazuje na výjezd automobilů z 12 km dlouhého autotunelu pod Mont Blankem a její součástí je velkokapacitní parkoviště. Studio Progetti Cillara Rossi dalo stanici aerodynamický tvar s proskleným průčelím, které kryje nástupiště kabin. Uvnitř budovy se nachází informační středisko, pokladny a občerstvení.
Přestupní stanice Pavillon du Mont Fréty je s ohledem na skořepinové střechy pokryté solárními články a zasklená nástupiště pokládána za architektonický zázrak. Zaoblené prosklené stěny skrývají restauraci, bar, kino a konferenční prostory. Turisté mohou sestoupit i do nejvýše položené botanické zahrady v Evropě. Velká okna navozují návštěvníkům pocit, že jsou venku, a přitom je chrání před vnějšími extrémními podmínkami ve vysoké nadmořské výšce. Zasklení Planibel iPlus E on Clearvision 10 mm ve vrstveném bezpečnostním provedení s akustickou fólií umožní turistům ničím nerušený a nezkreslený výhled do malebné okolní krajiny díky vysoké světelné prostupnosti a neutralitě. Díky akustické fólii mohou návštěvníci vychutnávat klid zázemí i v případě vysoké venkovní hlučnosti v důsledku extrémních povětrnostních podmínek. Navíc je zasklení provedeno izolačním trojsklem, které perfektně odpovídá výše zmíněným požadavkům na minimalizaci dopadů na životní prostředí a spotřebu energie.
Cílová stanice Punta Helbronner představuje něco zcela odlišného. Architektura se podobá rozeklaným vrcholům a často je pro svůj tvar i symbolický odkaz na Mont Blanc označována jako krystal. Hlavním lákadlem je kruhová 14m terasa s unikátním výhledem na nejvyšší vrcholy západních Alp – Mont Blanc, Monte Rosa, Matterhorn, Gran Paradiso a Grand Combin. Uvnitř budovy naleznete výstavní prostory, samoobslužnou restauraci, bar a informační centrum. I v zamračeném počasí stojí tato stanice za návštěvu.

Dodávky zasklení
Zadání architektonického studia bylo jednoznačné: Zasklení musí být vysoce neutrální a stále musí splňovat vysoké tepelně izolační kvality. Téměř 2 000 m2 skla bylo rozřezáno na jednotlivé kusy (každý z nich měl jiné rozměry) a v závodě AGC Interpane v Plattlingu byly sestaveny do izolačních trojskel. Celková tloušťka skloviny, která činí 26 mm, vyžadovala použití skla s nízkým obsahem železa (Planibel Clearvision). To totiž postrádá nazelenalý nádech, nabízí vysoký index podání barev, čímž splňuje požadavek na vysokou transparentnost a neutralitu, kterou ocení návštěvníci pozorující vysokohorské panoráma. Vzhled budov tím splnil očekávání autorů: vizuálně propojit stanice s okolním prostředím. Pro vnější stěny bylo použito zasklení s vynikajícími izolačními vlastnostmi a vysokým solárním faktorem (až 60 %), které na tomto chladném místě dokáže velmi efektivně využít energii ze slunce, a tím také přispívá k příznivé energetické bilanci budov.
Ani samotné provádění stavebních prací nebylo snadné. Zasklení totiž muselo být vzhledem ke klimatickým podmínkám dopraveno až na vrchol hory pomocí soustavy kladek pouze v nejpříznivějším ročním období, a to od května do října.

AGC Flat Glass Czech a.s. / Foto ©AGC Glass Europe
PR

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.