Vitra na Maison et Objet představila doplňky pro podzim a zimu 2019

Hlavní stránka » Aktuality » Vitra na Maison et Objet představila doplňky pro podzim a zimu 2019

Kolekce doplňků Vitra – The Vitra Accessories Collection – představuje neustále se rozrůstající portfolio designových objektů, doplňků a textilií z produkce tohoto předního švýcarského výrobce nábytku.

Je založena na klasických vzorech a objektech od tak legendárních osobností jako například Jean Prouvé, Alexander Girard a George Nelson.

Vedle jejich ikonických děl zahrnuje i práce současných předních designérů. Charakteristickými rysy kolekce jsou autenticita, radost a hravost. V kolekci podzim/zima 2019 Vitra rozšiřuje své portfolio doplňků designovými objekty George Nelsona, Isamu Noguchiho, Jeana Prouvè, Alexandera Girarda, studia Raw-Edges a studia Front i dalšími novinkami.

Kolekce Herringbone, Raw-Edges (2019)

Kolekce Herringbone vznikla ze zájmu studia Raw-Edges o techniku batikování. Duo designérů Shay Alkalay a Yael Mer jsou téměř neodolatelně fascinováni proměnami vznikajícími postupným namáčením různých materiálů a tvarů do barevné lázně. Výslednou kolekci Herringbone tvoří tři skupiny produktů: polštáře Herringbone, nádoby Herringbone a stromy Herringbone. Barevné schéma a lineárnost jejich vzorů se liší v závislosti na použitém materiálu.

V roce 2018 Raw-Edges zpracovali dispozice a vybavení celé podlahové plochy ve VitraHausu, který tvoří součást Kampusu Vitra. Pro tento projekt navrhli sérii polštářů a malých, stromům podobných dřevěných objektů dekorovaných vzorem založeným právě na technice batiky. Tyto objekty se setkaly s velkým zájmem, který vedl k rozhodnutí tento design dále zdokonalit pro účely sériové výroby.

  • Polštáře Herringbone (2019): Zářivými barvami a geometrickými vzory, které jako by byly v rozporu s jejich rukodělným původem, vyvolávají polštáře Herringbone pocit svěžesti, radosti a optimismu. Navzájem se prolínající a překrývající pruhy s různou barevnou sytostí vznikly opakovaným namáčením textilu do jednotlivých barev a přenášením výsledného vzoru na tiskovou šablonu, následně použitou pro výrobu polštářů.
  • Nádoby Herringbone (2019): Série keramických mís a váz Herringbone také vznikla opakovaným namáčením do barvy, tentokrát barevné glazury. Tímto postupem vzniká vzor se svou vlastní vnitřní logikou, určenou úhlem ponoru a zároveň tvarem a vahou konkrétních objektů. Vzhledem k tomu, že proces barvení probíhá výhradně ručně, každá mísa a váza z kolekce jsou zcela jedinečné.
  • Stromy Herringbone (2019): Stromy Herringbone jsou názornou ilustrací toho, jak textilie, keramika či, jako v tomto případě, dřevo různě reagují na proces namáčení. Okraje barevných polí jsou u dřeva rozostřenější a měkčí, a díky tomu dřevěné objekty vyvolávají pocit tepla a útulnosti, který dále podtrhuje přírodní odstín ploch nedotčených barvou. Každý strom se do barvy namáčel ručně, a každý proto představuje jedinečný artefakt. Stromy Herringbone nabízí Vitra v exkluzivní limitované edici série tří kusů.

Odpočívající zvířata, Front (2018)

Odpočívající zvířata jsou výsledkem výzkumného projektu studia Front, zaměřeného na blízký vztah mezi lidmi a figurativními objekty. Dvojice designérů, která studio tvoří, se ptala náhodně vybraných lidí na to, které objekty v dosavadním životě považují za nejvíce emocionálně obohacující a nejsmysluplnější. Většina dotazovaných odpověděla, že jsou to postavy zvířat, jež podle nich mají vlastní osobnost, specifické atributy nebo sdílenou historii. Ve svých předchozích dílech se studio Front věnovalo systematickému pozorování toho, jak různá zvířata spí či přezimují.

Situovaná do pozice mírumilovné dřímoty jsou Odpočívající zvířata jako by obklopena aurou poklidu a ticha. Největší z nich je medvěd pokrytý pleteninou, který může sloužit jako stolička. Menší keramické objekty – kočka a dva ptáci různých rozměrů – jsou čistě dekorativní. Všechna Odpočívající zvířata jsou nyní k dispozici i v dalších barvách a Odpočívající kočka získala novou společnost v podobě malé sestřičky.

Lampe de Bureau, Jean Prouvé (1930)

Jean Prouvé svou malou stolní lampu navrhnul jako součást vybavení studentských kolejí univerzity Cité Universitaire ve francouzském Nancy. Je z ohýbaného ocelového plechu a příjemně rozptyluje světlo, čímž poskytuje útulné osvětlení povrchu stolu. Zdrsnělá povrchová úprava je dostupná v několika barvách vycházejících z původních Prouvého odstínů a přívodní kabel je obalen vysoce kvalitním textilním materiálem.

Petite Potence, Jean Prouvé (1947)

Jean Prouvé vytvořil první verzi nástěnné lampy Potence na konci 40. let minulého století, a to pro svůj vlastní dům v Nancy. Jednalo se o jednoduchou žárovku upevněnou na dlouhé centrální ocelové tyči nesené ocelovým drátem. Tento funkcionalistický, puristický design se brzy začal vyrábět v různých velikostech a rozměrnější modely byly dodatečně vybaveny držadlem, které umožňovalo natáčet je různými směry.

Model Petite Potence má je ideální pro menší interiéry. Otočné rameno má délku 103 centimetrů a povrchové pískování je dostupné v několika barvách založených na Prouvého původních odstínech. Přívodní kabel je obalen vysoce kvalitním textilním materiálem a jas LED žárovky lze dle potřeby zvyšovat nebo tlumit. Díky svému oproštěnému stylu je Petite Potence ideálním osvětlením pro širokou škálu interiérů, od jídelen a obývacích pokojů až po kanceláře a kavárny.

Vyšívaný polštář Dvojité srdce 2, Alexander Girard (1975)

Designér Alexander Girard se proslavil v roce 1955 svým interiérovým pojetím legendárního Millerova domu, pro který osobně vybral veškeré vybavení. Ústředním prvkem domu byla tzv. konverzační strž – podúrovňová sedací zóna obývacího pokoje se zabudovanými pohovkami potaženými autorovými textiliemi a s vyšívanými polštáři specificky navrženými pro daný prostor.

Girard svůj slavný motiv dvojitého srdce během své kariéry použil několikrát a několikrát také vytvořil jeho různé varianty. Jeho základem jsou dvě propletená písmena S, která tvoří průběžnou smyčku zrcadlících se srdcí. Každé S představuje první písmeno jmen domácích mazlíčků Girarda a jeho ženy – Sandro a Susie – a autora inspirovala k pojmenování symbolu dvojitého srdce jako Sansusi.

Vyšívaný polštář s motivem Dvojité srdce 2 Girard vytvořil pro rodinu Millerů v roce 1975, tedy přesně dvacet let po dokončení jejich domu.

Kovový nástěnný reliéf Magický had, Alexander Girard (1968)

Designér a návrhář interiérů Alexander Girard věnoval pečlivou pozornost každému viditelnému povrchu v interiéru. Stropům, zdem a podlahám se dostalo maximální péče a Girard je rafinovaně slaďoval se všemi přenosnými předměty v místnosti. Jeho kovové reliéfy jsou působivé nástěnné dekorace vycházející z motivů, které vytvořil pro svůj vlastní dům v Santa Fe a další místa.

Girard motiv Magický had vytvořil v roce 1968 pro svou expozici folklórního umění, představenou na Mezinárodní výstavě HemisFair 68 v texaském San Antoniu. Had se tam objevil jako dekorativní prvek na fasádě pavilonu Kouzelní lidé a zároveň v doprovodném výstavním katalogu. Kovový nástěnný reliéf Magický had je vytvořen z kovu s pískovanou povrchovou úpravou.

Girardovy ornamenty, Alexander Girard (1965)

Spolu se svými kolegy Georgem Nelsonem a Charlesem a Ray Eamesovými patřil Alexander Girard k hlavním představitelům amerického designu poválečné éry. Byl zapáleným cestovatelem a během svých putování nadšeně sbíral textilie a folklórní umění z celého světa. Spolu s nejrůznějšími předměty zachovanými v jeho ateliéru – stovkami kreseb, prototypů a vzorků – Girard většinu těchto objektů v roce 1993 odkázal Vitra Design Museu. Kolekce Girardovy ornamenty zahrnuje motivy, které Vitra před dvěma lety na základě konzultací s autorovou rodinou vybrala z širokého spektra jeho děl. Kolekce mosazně tónovaných kovových závěsů také získala nové přírůstky: předchozí ornamenty Srdce, Slunce, Měsíc, Holubice a Myš byly tentokrát doplněny o motivy Králík, Anděl a Hvězda.

Nástěnné hodiny Asterisk, George Nelson (1948)

V roce 1947 získal americký designér George Nelson zakázku na vytvoření kolekce hodin. Zamyslel se, jak lidé podle hodin zjišťují čas, a došel k závěru, že se především řídí polohou ručiček, a je tedy zbytečné používat číslice. V té době navíc většina lidí nosila náramkové hodinky, a proto usoudil, že z nástěnných hodin se stává spíše pouhá dekorativní součást interiérů.

Nelsonovy Hodiny začala Vitra znovu vyrábět v roce 1999 a kolekci čas od času dále rozšiřuje. Právě slavné „Astetisky“ s povrchovou úpravou z leštěné mosazi jsou posledním příspěvkem, který obstojí na každé zdi: asterikos ve staročeštině znamená „malá hvězda“.

Stolní hodiny, George Nelson (1947)

K bezpočtu interiérových doplňků George Nelsona nabízených Vitrou patří i jeho nejrůznější stolní hodiny, které představují osvěžující alternativu ke konvenčním typům běžně dostupným na trhu. Stejně jako nástěnné modely jsou vybaveny špičkovým quartzovým mechanismem a propojují přesný chod s dekorativním šarmem.

Vitra začala Nelsonovy Hodiny znovu vyrábět v roce 1999 a jejich kolekci čas od času dále rozšiřuje. Sérii stolních časoměřičů nedávno obohatila o tři klasické modely: Chronopak, Cone Base a Night Clock v černém provedení.

Světelné sochy Akari, Isamu Noguchi (1951)

Japonsko-americký sochař a designér Isamu Noguchi začal navrhovat Světelné sochy Akari v roce 1951. Jeho série děl ručně vytvořených z japonského ručního papíru washi nakonec obsáhla 100 ikonických stolních a stojacích lamp a stropních svítidel. Výraz „akari“ v japonštině znamená „světlo“ a odkazuje současně na osvětlení prostřednictvím specifických objektů i daný fyzikální jev.

Vitra se nyní rozhodla rozšířit své portfolio více než čtyřiceti Noguchiho Světelných soch třemi novými modely – stojací lampou 13A, stolní lampou YA2 a stropním svítidlem YP1. Všechny tři se svou pověstnou přesností a pečlivostí ručně vyrobila dílna Ozeki, tradiční rodinná firma z japonské prefektury Gifu. Světelné sochy Akari jsou vždy označeny stylizovanými symboly Slunce a Měsíce (které zároveň připomínají odpovídající znaky japonské abecedy), aby byla zaručena pravost každého produktu.

Zdroj: TZ

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.