Výstava Anton Lorenz - Od avantgardy k průmyslu ve Vitra Schaudepot

Hlavní stránka » Aktuality » Výstava Anton Lorenz - Od avantgardy k průmyslu ve Vitra Schaudepot

Vitra Design Museum připomíná sté výročí založení umělecké školy Bauhaus výstavou podnikatele a designéra Antona Lorenze, pořádanou v budově Schaudepot.

Význam Lorenze jako výrazného představitele světového designu, který se zasloužil o vývoj a popularizaci moderního nábytku z trubkové oceli, nepramení jen z jeho návrhů pro interiéry, ale také řady vynálezů a podnikatelských počinů.

Vedle ukázek nábytku z dílny tak legendárních designérů, jakými byli Marcel Breuer, Mart Stam a Ludwig Mies van der Rohe, expozice představuje i objekty a dokumenty z Lorenzovy pozůstalosti. Trubková ocel byla materiálem, který snad nejdokonaleji zosobňoval avantgardní ideály Bauhausu: snahu o naplnění strojové estetiky a radikálně nová strukturální řešení, jež vyvrcholila v proslulé konzolové židli.

Prvním designérem na světě, který zkonstruoval nábytek z trubkové oceli – a vnesl tím radikální revoluci do moderního stylu bydlení – se v roce 1925 stal Marcel Breuer. Ve 20. letech minulého století se začal rozvíjet zcela nový druh průmyslu, díky němuž byl nový nábytek z trubkové oceli dostupný masivně se rozrůstajícímu spotřebitelskému trhu. Anton Lorenz patřil k prvním, kdo si uvědomili potenciál tohoto nového typu interiérového vybavení, hrál v jeho vývoji klíčovou roli a spolupracoval s řadou předních výrobců včetně značek Standard Möbel, Desta a Thonet. Osvědčil se i při zařizování patentů a zakládání nejrůznějších firem, a díky tomu záhy získal pověst jakési šedé eminence trubkového nábytku. Úspěchu tohoto nového „žánru“ zároveň přispěl svou globální sítí podnikatelských kontaktů.

Lorenz ovšem nebyl jen designérem a obchodním manažerem: na sklonku 20. let se také začal zabývat ergonomickými aspekty sezení a sklápěcího nábytku. Roku 1939 emigroval do Spojených států, kde se zasloužil o novou nábytkovou typologii, jež si vydobyla stejný úspěch: představil nastavitelné sklápěcí křeslo, které dodnes tvoří dominantní prvek mnoha obývacích pokojů po celém světě. I v USA spolupracoval s řadou firem a profitoval ze vzrůstajícího zájmu o pohodlné, neformální vybavení domácností, ovlivněné stále častější přítomností televizního přijímače a ideály „líného bydlení“. Ukázkovým příkladem v tomto směru je jeden z nejúspěšnějších produktů v dějinách severoamerického nábytkového designu – Lorenzův „BarcalLounger“ (1940).

Archivní pozůstalost Antona Lorenze se stala součástí sbírek Vitra Design Museum v roce 1989. Muzeum má tentokrát poprvé za dobu své existence čest představit významné dokumenty z tohoto souboru na výstavě „Anton Lorenz: Od avantgardy k průmyslu“. Expozici doplňují návrhy nábytku vytvořeného mnoha protagonisty éry Bauhausu i ukázky prací z díla samotného Lorenze. Výstava uspořádaná v prostorách Vitra Schaudepot tak předestírá fascinující pohled do zákulisí avantgardního designu. Je stále jasnější, že o průlom ve sféře navrhování a výroby moderního nábytku se nezasloužily jen geniální nápady návrhářů. Stejný význam pro ni měly i nejrůznější firmy a právní otázky, patenty, výrobní metody – a také inovátoři jako právě Anton Lorenz, jemuž se spolu s dalšími tvůrci podařilo skloubit všechny tyto aspekty tak, aby ideály avantgardy zpřístupnil co nejširšímu spektru uživatelů.

Zdroj: TZ

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.